......... Wieża Zegarowa - Szczecin przed 1945r. i dziś | sargath.bikestats.pl

Wieża Zegarowa - Szczecin przed 1945r. i dziś

Środa, 30 marca 2011 · dodano: 30.03.2011 | Komentarze 6

Wieża Zegarowa – jak sama nazwa wskazuje wieża z zegarem. Usytuowana jest w ścianie skrzydła południowego podobnie jak wieża Więzienna. Całe skrzydło wzniesione za panowania Bogusława X Wielkiego dla żony Anny Jagiellonki jest najbardziej zdobionym skrzydłem w całym zamku, a dwie wieże dodają niepowtarzalny charakter. Wieżę Zegarową wybudowano o podstawie kwadratowej w części dolnej, a górę ośmiobocznej, całość zakończona kopułą charakterystyczną dla pozostałych wież. W centralnej części wieży znajduje się mechanizm zegara którego autorem był Caspar Nittardy zamontowany w roku 1693r., niestety podczas II w.ś. mechanizm uległ całkowitemu zniszczeniu, a obecny został wiernie odtworzony i zamontowany w latach 70 XX w. Dwie daty (1736 i 1864) oznaczają remonty zegara, a dwa lwy znajdujące się u góry pochodzą z okresu panowania szwedzkiego między nimi jest kula określająca fazy księżyca. Po środku znajduje się tarcza zegara tylko ze wskazówką godzinową, a w niej maska zielonego człowieka wodzącego oczami za wskazówką godzinową, w ustach posiadająca datownik. Ciut wyżej umieszczony jest błazen, obok dwóch gongów, poruszający oczami i ustami podczas uderzania w nie. Patrząc od frontu w gong z lewej bije co kwadrans, a gong z prawej co godzinę. Za tarczą znajduje się kwadrat z umieszczonymi w rogach symbolami wiatrów. Na dole umieszczono tarczę z kwadransami, tarczę trzymają dwa Gryfy Książąt Pomorskich.

Schloß, Großer Schloßhof; -1909 © sargath7

żródło zdjęcia portal - www.sedina.pl

Wieża Zegarowa Zamku Książąt Pomorskich © sargath7

Zegar © sargath7

żródło wikipedia (moja komóra nie ma takiego fajnego zooma :))

Schloß, Großer Schloßhof - 1927 © sargath7

żródło zdjęcia portal - www.sedina.pl

Widok na kąt skrzydła środkowego i północnego oraz wieżę Dzwonów © sargath7

Więcej z serii Szczecin przed 1945r. i dziś

| 19:14 czwartek, 31 marca 2011 | linkuj kolejne podziekowania za uznanie :)

Marek - fajowy to musi być jego mechanizm podczas pracy, ale niestety jest nieudostepniony do zwiedzania :(
Seba - jak bym rowerem nie jeździł to by mi się chyba nie chciało w to bawić :)), ale dzięki będę pamiętał, że ktoś to czyta :)
Jurek - kombinuję, ale jestem zielony w sprzęcie i nie wiem co wybrać, odwiodłeś mnie od lustra, więc myślę o dobrym kompakcie, ale kompletnie nie mam pojęcia co wybrać :(
jurektc
| 17:14 czwartek, 31 marca 2011 | linkuj Powinieneś kupic sobie fajny aparat bo masz oko do kadrowania klego .
rowerzystka
| 22:15 środa, 30 marca 2011 | linkuj rewelacja taka relacja :)
Dynio
| 20:11 środa, 30 marca 2011 | linkuj Szczecińskie archiwa pełne są zdjęć przedwojennych ale to dobrze, bardzo podobają mi sie opisy w stylu dawniej i dziś.Brawo.