......... Gimnazjum Mariackie - Szczecin przed 1945r. i dziś | sargath.bikestats.pl

Gimnazjum Mariackie - Szczecin przed 1945r. i dziś

Sobota, 20 sierpnia 2011 · dodano: 02.09.2011 | Komentarze 5

Liceum ogólnokształcące nr IX znajdujące się obecnie na pl. Mariackim na Starym Mieście w Szczecinie kryje wiele ciekawostek sięgających okresu średniowiecza. Mimo iż jest obiektem stosunkowo młodym jego podziemia kryją wiele tajemnic i pozostawionych bez odpowiedzi pytań.
W miejscu w którym aktualnie stoi budynek liceum znajdował się kościół mariacki Najświętszej Marii Panny wniesiony w 1263 r. dzięki staraniom księcia Barnima I który po śmierci został złożony właśnie w jednej z krypt przedmiotowego kościoła (potem został przeniesiony na zamek, ale to oddzielny temat dla dociekliwych o tym co się działo ze szczątkami książąt pomorskich).
Fundusze na budowę uzyskano od najbogatszych rodzin ówczesnego miasta.
Przez wiele lat sukcesywnie bazylikę rozbudowywano, ale jako iż była najwyższą budowlą w mieście także była często niszczona przez pioruny podczas silnych nawałnic i burz. Mimo tego w XVIII wieku na rozkaz króla pruskiego Fryderyka Wilhelma I wieżę kościoła podwyższono i na obchody 500-lecia w 1763 r. mogła się poszczycić wysokością 108 m.
Tragicznym w skutkach był dzień 9 lipca 1789 r. kiedy to mimo zainstalowanego piorunochronu w kościół uderzył piorun powodując pożar który zakończył żywot jednego z najpiękniejszych budynków w starym Szczecinie. Ocalałe rzeczy tj. organy i ołtarz sprzedano do kościoła w Pasewalku, mimo wielokrotnych prób odbudowy ostatecznie w 1830 r. pozostałości zostały rozebrane przez oświeceniowych barbarzyńców, a w miejscu kościoła stanął budynek (zdjęcia) Gimnazjum Królewskiego i Miejskiego, którego projektantem był Scabell. Budynek oddano do użytku w 1832 r. W obecnym już liceum w 2003 podczas prac remontowych w piwnicach natrafiono na wiele szczątków ludzkich będących pozostałościami cmentarza dawnego kościoła NMP, szczątki datuje się na okres XIII – XV w. , a szerzej o pracach archeologicznych można znaleźć w ciekawej pracy dr Przemysława Kołosowskiego.

Alte Marienstiftsgymnasium, Marienplatz 1915 © sargath7

żródło zdjęcia portal - www.sedina.pl

Liceum nr IX w Szczecinie © sargath7

Więcej z serii Szczecin przed 1945r. i dziś

Dystans z Axisem po lesie - późna akcja więc do domu powrót po ciemku.

tunislawa
| 21:36 niedziela, 4 września 2011 | linkuj nie zanudzasz ! Naprawdę z wielką przyjemnością dowiaduję się od Ciebie tylu ciekawych rzeczy ! :)))
| 20:52 niedziela, 4 września 2011 | linkuj Tunisława - przy wielu tego typu wpisach pomijam wiele faktów, które uznaję za mniej istotne, tego jest naprawdę wiele i jak bym to wszystko wrzucił tutaj to przestało by to być ciekawe i tak zastanawiam się czy obcne teksty nie są za długie. Chodzi w końcu o to aby zaciekawić potencjalnego odbiorćę, a nie go zanudzić :)
tunislawa
| 21:30 sobota, 3 września 2011 | linkuj sięgnąłeś do dalekiej historii, a nic nie wspomniałes , że w budynku tym przez wiele lat mieściło się Studium Nauczycielskie , potem też na parterze SP 40 ....a potem już tylko SP40 ....Ja skończyłam tu podstawówkę i potem powstało Liceum ....:)))) Wspominam te lata z sentymentem ....:)))
jotwu
| 05:26 sobota, 3 września 2011 | linkuj Ładnie to opisałeś - jak widać " na załączonym obrazku " obiekt praktycznie pozostał w niezmienionym stanie chociaż okazałe budynki, które kiedyś stały w pobliżu (teatr i filharmonia) zostały zniszczone przez wojnę.