......... Budynek PZU – miejsce narodzin Katarzyny II - Szczecin przed 1945r. i dziś | sargath.bikestats.pl

Rower:Onix

Budynek PZU – miejsce narodzin Katarzyny II - Szczecin przed 1945r. i dziś

Wtorek, 27 września 2011 · dodano: 12.10.2011 | Komentarze 3

Z budynkiem przy ulicy Farnej oznaczonym numerem 1 wiąże się jedno ważne wydarzenie, a mianowicie w nim przyszła na świat 2 maja 1729 r. Zofia Fryderyka Augusta von Anhalt-Zerbst, córka Chrystiana Augusta von Anhalt-Zerbst i jego żony Joanny dowódcy ósmego pułku, nieistniejącej już niestety, twierdzy Szczecin.
W budynku na ulicy Farnej mieszkała z rodziną , aż do czternastego roku życia, następnie wyjechała do Petersburga, gdzie w wieku szesnastu lat wyszła za mąż za księcia Karola Piotra Ulryka, późniejszego cara Rosji Piotra III, wcześniej przyjmując prawosławną religię oraz imię Katarzyna Augusta.
Pierwszym dzieckiem Katarzyny był Paweł Piotrowicz późniejszy car Paweł I, którego ojcem nie był z pewnością Piotr III, natomiast drugim dzieckiem byłą dziewczynka Anna Piotrowna której ojcem był późniejszy król Polski Stanisław August Poniatowski.
Car Piotr III długo władzy nie utrzymał, bo już po pół roku został obalony przez własną żonę która zasiadła na tronie Rosji jako Katarzyna II Wielka.
Okazując znak pamięci o swoim rodzinnym mieście Szczecinie, ofiarowała mu między innymi zbiór 23 pamiątkowych medali, które umieszczone zostały w Ratuszu Miejskim.

Na ścianie rodzinnego domu Katarzyny II, w 1889 r. umieszczono granitową płytę z napisem:

IN DIESEM HAUSE HAT AM 2 MAI (21 APRIL) 1729 DIE KAISERIN KATHERINE DIE GROSSE VON RUSSLAND DAS LICHT DER WELT ERBLICK

,a w 1949 r. została zdemontowana przez ówczesne władze polskie i umieszczona w piwnicach Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Obecnie budynek jest w posiadaniu PZU, niestety po dewastacji nazwanej remontem, ktoś zapomniał o odtworzeniu cennych zdobień na fasadzie budynku.